معرفی رشته‌ی بیزینس MBA در ترکیه
شرایط پذیرش رشته بیزینس MBA در ترکیه
بورسیه تحصیلی برای رشته MBA  ترکیه
برنامه تحصیلی رشته MBA در ترکیه
بهترین دانشگاه‌های ترکیه در رشته‌ی MBA

​رشته‌ی بیزینس MBA در ترکیه

محتوای مقاله در یک نگاه

کشور ترکیه یک کشور بین قاره‌ای است که بخشی از آن در اروپا و بخشی از آن در آسیا قرار گرفته است از همین رو این کشور به عنوان یک پل ارتباطی میان این دو قاره در دوران تاریخی مختلف محسوب می‌شده است. بنابراین تنوع فرهنگی و پل ارتباطی این کشور موجب شده تا این کشور از نظر اقتصادی و ثروت همواره مورد توجه بسیاری از افراد قرار بگیرد. امکان سرمایه‌گذاری گسترده و ایجاد صنایع مختلف که از نظر اقتصادی باعث توسعه‌ی کشور شود از مهم‌ترین ویژگی‌های این کشور است. صنایع خودرو، تانکرهای نفتی، لوازم برقی، بانکداری، ساخت و ساز، غذا و معدن و ... از جمله صنایعی هستند که همواره توجه سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرده است. از همین رو آموزش روش صحیح سرمایه‌گذاری و ایجاد پیشرفت اقتصادی یکی از موضوعات مهم و مطرح در دانشگاه‌های ترکیه است. اکثر دانشگاه‌های ترکیه نسبت به این رشته بسیار سختگیرانه عمل می‌کنند چرا که بحث سرمایه و ثروت و چرخه‌ی اقتصادی کشور در میان است. از سوی دیگر روند آموزشی بسیار باکیفیتی را برای دانشجویان این رشته در نظر گرفته‌اند. رشته‌ی بیزینس در واقع در شاخه‌ی رشته‌های بازرگانی و اقتصاد این کشور هستند.
این رشته که در دانشگاه‌ها به نام MBA شناخته می‌شود. متقاضیان بسیار زیادی دارد و فرصت‌های شغلی بسیاری نیز برای دانشجویان فراهم می‌کند. ​​​​​​​

معرفی رشته‌ی بیزینس MBA در ترکیه​​​​​​​

شرایط پذیرش رشته بیزینس MBA در ترکیه​​​​​​​

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد. کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته، حال و آینده شناخت فراوان جامعه و متخصصان را می طلبد تا با نرم افزارها شناخت بیشتری را برای طراحان رایانه ای علی الخصوص طراحان خلاقی و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد.

کشور ترکیه بورسیه‌های تحصیلی بسیاری را به دانشجویان می‌دهد و به طور مشخص برای دانشجویانی که در حال تحصیل در رشته‌ی MBA هستند شرایط ویژه‌ای را فراهم کرده است. این بورسیه‌ها، هزینه‌های مختلفی را در برمی‌گیرد. این هزینه‌ها از اقامت و اسکان تا مراقبت‌های بهداشتی و هزینه‌های سفر و کمک‌هزینه‌های ماهانه گرفته تا سایر هزینه‌های دیگری که برای تحصیل و پژوهش برای دانشجویان این رشته لازم است را در برمی‌گیرد.
برخی از بورسیه‌هایی که دولت ترکیه به دانشجویان این رشته اختصاص می‌دهد بر مبنای استعداد و توانایی دانشجو است که به آن بورسیه‌های شایستگی می‌گویند. به طور مثال دانشگاه سابانچی یک بورسیه‌ی جهانی به نام TRT برای دانشجویانش در نظر گرفته است که بر مبنای استعداد و توانایی دانشجوست. این بورسیه‌ها در دانشگاه‌های مختلف با شرایط مختلف هرسال در پایان زمستان از سوی دانشگاه اعلام می‌شوند. دانشجویان ابتدا باید مدارک مورد نیاز را ارسال کنند و منتظر باشند تا ببیند که بورسیه شامل حال آن‌ها شده است یا نه. شما می‌توانید در تمام این مسیر از کارشناسان ما در موسسه‌ی یونی‌اس راهنمایی بگیرید تا مسیر برای شما راحت‌تر شود.​​​​​​​

بورسیه تحصیلی برای رشته MBA  ترکیه

برنامه تحصیلی رشته MBA در ترکیه

برنامه‌های تحصیلی ارائه شده برای رشته‌ی MBA بسیار متفاوت است. بیشتر دانشجویان بین‌المللی که در ترکیه به تحصیل در این رشته می‌پردازند در بخش اجرایی آن تحصیل می‌کنند. درواقع بخش اجرایی همان بخشی است که ترکیبی از شیوه‌ی تجارت سنتی و مدرن را به دانشجویان آموزش می‌دهد. این برنامه برای آن دسته از دانشجویانی طراحی شده است که درک خوبی از دنیای تجارت دارند و تجربه‌ای نیز در این زمینه دارند و هدفشان از تحصیل گسترش دادن ابعاد حرفه‌ای کسب و کارشان است. همچنین دانشجویانی که قصد دارند سرمایه‌گذاری‌های تجاری در ترکیه راه‌اندازی کنند و در کنار تحصیل می‌خواهند شغل تمام وقت خود را نیز داشته باشند.

یکی از بهترین دانشگه‌های بازرگانی ترکیه است که أساس آن بر پایه‌ی تحقیقات و تحولات علمی و پژوهشی مختلف در عرصه‌ی تجارت است. این دانشگاه برای پذیرش دانشجو بسیار سختگیر است و صلاحیت دانشجو را در ابعاد مختلف محک می‌زند. این دانشگاه تاییدیه و گواهینامه‌های متعددی از انجمن‌های مختلف دارد. تاییدیه‌ی AMBA، MBA، AACSB و EQUIS برخی از تاییدیه‌هایی هستند که این دانشگاه از انجمن مدارس بازرگانی و سیستم بهبود کیفیت و سازمان تجارت و بازرگانی دریافت کرده است.
دوره‌ی تحصیلی این دانشگاه بر روی اقتصاد و روابط بین‌الملل تمرکز دارد. دوره‌های پیشرفته‌ی این رشته بر روی دوره‌های پاره‌وقت و مطالعاتی این رشته تمرکز دارد که توسط متخصصان این رشته برگزار می‌شود. این متخصصان افرادی هستند که در این زمینه مشغول به فعالیت هستند و پیشرو نیز هستند. با توجه به اینکه بسیاری از دانشجویان این رشته افرادی هستند که همزمان مشغول کار تمام وقت هستند، بسیاری از دور‌ه‌های این رشته به صورت آنلاین برگزار می‌شود.

بهترین دانشگاه‌های ترکیه در رشته‌ی MBA

دانشگاه Koç​​​​​​​

دانشگاه استانبول

این دانشگاه در سال 1953 تاسیس شد و دانشکده‌ی تجارت آن در سال 1968 ایجاد شد. درواقع دانشگاه استانبول اولین دانشگاه بازرگانی ترکیه به حساب می‌آید و در امر آموزش این رشته بسیار پیشروست . این رشته در این دانشگاه به زبان ترکی همراه با دوره‌های انگلیسی تدریس می‌شود. دوره‌های ارشد و تحصیلات تکمیلی این رشته در این دانشگاه شامل یک دوره‌های تخصصی است که با همکاری موسسه‌ی علوم اجتماعی صورت می‌گیرد. دوره‌ی دکتری این رشته نیز فقط به زبان انگلیسی برگزار می‌شود. این دانشگاه یکی از بهترین و قدیمی‌ترین دانشگاه‌های ترکیه برای تحصیل در این رشته است.

دانشگاه سابانجی

این دانشگاه که در سال  1999 تاسیس شد یکی  از بهترین دوره‌های تحصیلی MBA ، Executive MBA و Ph.D را به دانشجویان ارائه می‌دهد.
این دانشگاه چهار سال بعد از تاسیس این رشته را در مقطع کارشناسی ارائه داد و در سال ۲۰۱۱ توانست همکاری خود را با سایر دانشگاه‌های بازرگانی مشهور جهان آغاز کند. تفاوت تحصیل در این دانشگاه با سایر دانشگاه‌ها در این بود که دانشجویان دوره‌های مدیریتی کمتری را در این دانشگاه می‌گذرانند و به طور تخصصی در رشته‌ی بازرگانی و تجارت تحصیل می‌کنند. یکی از دوره‌های بسیار برجسته‌ی این دانشگاه، دوره‌ی حرفه‌ای بیزنیس است که با دوره‌ی MBA Executive کاملا متفاوت است چرا که تحصیل در این بخش نیاز به هفت سال تجربه‌ی شغلی دارد در حالیکه در بخش حرفه‌ای این دانشگاه این دوره فقط دو تا شیش سال زمان می‌برد. این دانشگاه برای افرادی که تجربه‌ی کار در این زمینه را دارند و سابقه‌ی شغلی دارند بسیار مناسب است.​​​​​​​

دانشگاه بیلکنت​​​​​​​

نیز یکی از بهترین دانشکده‌های بازرگانی در ترکیه است که در سال  ۱۹۸۴ تاسیس شد. این دانشگاه در واقع اولین دانشگاه خصوصی ترکیه در این رشته‌ی تحصیلی بود که دو سال پس از تحصیل دوره‌‌های MBA  خود را آغاز کرد. این دانشگاه در زمینه‌ی پیشگام بودن و توانمند کردن دانشجویان خود بسیار تلاش کرد تا جاییکه در سال ۲۰۱۶ توانست از سوی سازمان جهان میزان تعهد و مسئولیت‌پذیری را دریافت کند.
این دانشگاه این رشته را در دوره‌های مختلف کارشناسی و کارشناسی ارشد با تخصص‌های مختلف به دانشجویان ارائه می‌دهد. دانشجویان می‌توانند هم مدرک MBA  و هم مدرک تخصصی مرتبط دیگری را به طور همزمان از دانشگاه دریافت کنند.
یا اینکه یک دوره‌ی کارشناسی را در این دانشگاه و دوره‌ی دیگر را در دانشگاه دیگری که طرف قرارداد بیلکنت باشند بگذرانند.
اگر قصد تحصیل در این رشته را دارید باید بدانید که بهترین شهر ترکیه برای تحصیل این رشته، استانبول است چرا که این رشته ارتباط مستقیمی با بازار کار دارد و معمولا برای افردای که همزمان مشغول کار هستند و یا سابقه‌ی کار در این زمینه را دارند مناسب است.
از سوی دیگر شهر استانبول فرصت‌های شغلی  و گسترش کسب و کار را برای دانشجویان به خوبی فراهم می‌کند. هم‌چنین ترکیه فرصت کارآفرینی بسیاری را نیز برای دانشجویان فراهم می‌کند. بنابراین انتخاب شما برای دانشگاه بهتر است که از دانشگاه‌های استانبول باشد.
شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر برای نحوه‌ی پذیرش، تحصیل و آشنایی کامل با بهترین دانشگا‌ه‌های این کشور با کارشناسان ما در موسسه‌ی یونی‌اس تماس بگیرید تا مسیر رسیدن به هدف برایتان هموارتر و آسان‌تر شود.​​​​​​​