​رشته هوش مصنوعی

رشته‌ی هوش مصنوعی Ai  در ترکیه
هوش مصنوعی چیست؟
تحصیل در رشته‌ی هوش مصنوعی در ترکیه
شرایط پذیرش در رشته‌ی هوش مصنوعی
رشته‌ی هوش مصنوعی در مقطع کارشناسی ارشد
مزیت‌های تحصیل در رشته‌ی هوش مصنوعی
دانشگاه‌های ترکیه با رشته‌ی هوش مصنوعی
بهترین دانشگاه‌های هوش مصنوعی
واحدهای درسی رشته‌ی هوش مصنوعی
بازار کار رشته‌ی هوش مصنوعی
فرصت‌های شغلی رشته‌ی هوش مصنوعی

معرفی رشته‌ی هوش مصنوعی Ai  در ترکیه

هوش مصنوعی یکی از رشته‌های تحصیلی پرطرفدار در جهان است. با توجه به پیشرفت‌های زیادی که این علم در ابعاد مختلف داشته، امروزه تحصیل در این رشته تبدیل به یکی نیازها و ضرورت‌های مهم در هر جامعه‌ای شده است. می‌توانیم به شما تضمین بدهیم که تحصیل در این رشته در هر کشوری که باشید امنیت شغلی شما را تامین خواهد کرد. این رشته در امریکا و اروپا بازار کار بسیار گسترده‌ای دارد. با توجه به اینکه کشور ترکیه بر روی صنعت علمی و دانشگاهی خود سرمایه‌گذاری بسیار گسترده‌ای انجام داده است بنابراین تمام امکانات لازم برای ایحاد فضای علمی مناسب برای تحصیل در این رشته را نیز فراهم کرده است. در ترکیه، دانشگاه‌های دولتی و خصوصی بسیاری وجود دارند که این رشته را ارائه می‌دهند. ترکیه برای این رشته از اساتید برجسته‌ای از سایر کشورها دعوت کرده است و مدرک دانشگاه‌های ترکیه برای دانشجویانی که در این رشته تحصیل می‌کنند در کشورهای بسیاری پذیرفته شده است.

هوش مصنوعی چیست؟​​​​​​​

هوش مصنوعی در تعریف ساده‌ی خود، شکلی از علوم کامپیوتری است که از زمان جنگ جهانی دوم همراه با حضور کامپیوترها در زندگی  روزمره‌ی ما، نقش بسیار گسترده‌ای یپدا کرد. هوش مصنوعی شامل یادگیری دقیق ماشین‌ها و نرم‌افزارهای کامپیوتری است. الگوریتم‌های هوش مصنوعی در زمینه‌های مختلف به کار گرفته می‌شوند تا براساس داده‌های ورودی، خدماتی که باعث تسریع بخشیدن به زندگی مدرن شوند را در کوتاهترین‌ زمان ممکن انجام دهند. این الگوریتم‌ها براساس داده‌هایی که به دست می‌آورند طبقه‌بندی می‌شوند و می‌توانند تا حد زیادی قدرت پیش‌گویی برای راه‌حل نیازهای بعدی انسانی را نیز داشته باشند.
هوش مصنوعی امروزه نقش بسیار مهمی را در تمام ابعاد زندگی بازی می‌کند. بسیاری از شرکت‌ها با وجود این دانش، عملکرد و سیستم‌های خود را تغییر داده‌اند و فرآیند‌هایی سریع‌تر و مبتنی بر جزئیات ایجاد کرده‌اند. هوش مصنوعی این امکان را به کاربران خود می‌دهد تا احتمال خطا را به حداقل برسانند و از این نظر برای بسیاری از روندهای قانونی و دقیق مورد استفاده قرار می‌گیرد.
قبل از اینکه آخرین موج پیشرفت هوش مصنوعی در دنیا ایجاد شود. تصور اینکه ما می‌توانیم با ابزار هوش مصنوعی وسایل نقلیه را به کنترل بگیریم غیرممکن بود. اما امروزه می‌بینیم که بسیاری از اپلیکیشن‌های حمل و نقل همگی با بهره‌گیری از این توانایی، امکان ایجاد ارتباط بین مسافران و راننده‌ها و نمایش دقیق آدرس‌ها و مسیریابی را فراهم کرده‌اند. هوش مصنوعی ابعاد بسیار وسیع و پیچیده‌ای دارد که روز به روز نیازهای بیشتری از ما را به خود درگیر می‌کند و از همین رو تحصیل در این رشته می‌تواند نقش بسیار مهمی در پیشرفت شخصی و اجتماعی داشته باشد.

تحصیل در رشته‌ی هوش مصنوعی در ترکیه

رشته‌ی هوش مصنوعی در ترکیه، یکی از زیر شاخه‌های علوم کامپیوتری محسوب می‌شود. این رشته طرفداران بسیار زیادی دارد. شما می‌توانید بدون آزمون یا با آزمون ورودی در دانشگاه‌هایی که این رشته را دارند تحصیل کنید. هوشمند کردن ربات‌ها، پردازش اطلاعات، تحلیل تصویری کامپیوتر، پردازش زبان و شناسایی گفتار هوش مصنوعی مهم‌ترین سرفصل‌هایی هستند که دانشجویان این رشته، با آن آشنا می‌شوند و یاد می‌گیرند.

شرایط پذیرش در رشته‌ی هوش مصنوعی​​​​​​​

این رشته در دانشگاه‌های مختلف ترکیه، شرایط متفاوتی برای پذیرش دارد. هرکدام از دانشگاه‌ها با توجه به شرایطی که دارند، مدارک مورد نیاز خود را اعلام می‌کنند اما به طور کلی تحصیل در این رشته نیازمند مدرک دیپلم با معدل بالاست. در کنار مدرک دیپلم، شرایط عمومی دیگری که برای متقاضیان این رشته وجود دارد، عبارتند از:
مدرک زبان انگلیسی: دانش علوم کامپیوتری بر پایه‌ی ریاضیات و زبان انگلیسی است. از همین رو تمام متقاضیان این رشته باید دارای مدرک تاقل و یا آیلتس با نمره‌ی بالا باشند. این درحالیست که بسیاری از دانشگاه‌های ترکیه علاوه بر این مدرک، آزمون تعیین سطح زبان انگلیسی نیز برگزار می‌کنند.
مدارک ترجمه شده: همانطور که گفتیم رشته‌ی هوش مصنوعی نیازمند مدرک تحصیلی با معدل بالاست. بنابراین باید تمام مدارک تحصیلی ترجمه شده به زبان ترکی و انگلیسی همراه با تاییدیه‌ی رسمی باشند.
مصاحبه و آزمون: دانشگاه‌های ترکیه معمولا برای پذیرش دانشجو در این رشته، مصاحبه و آزمونی برای تعیین سطح مهارت شما در زبان و ریاضی برگزار می‌کنند.
بعد از گرفتن پذیرش از سوی دانشگاه می‌توانید برای گرفتن ویزای تحصیلی اقدام کنید. گرفتن ویزای تحصیلی نیز شرط دیگری‌ست که پیش از ثبت‌نام در این رشته حتما باید داشته باشید.​​​​​​​

مدارک مورد نیاز برای ثبت‌نام در این رشته‌ی تحصیلی نیز عبارتند از:

· کپی پاسپورت
· عکس
· دیپلم دبیرستان با معدل بالا و ترجمه شده و همراه با تاییدیه‌ی رسمی
· نتایج آزمون‌های مورد نیاز با کسب نمره‌ی قبولی
· ۲ توصیه‌نامه از سوی اساتید و یا افراد مورد پذیرش دانشگاه برای مقطع ارشد
· انگیزه نامه برای مقطع ارشد

رشته‌ی هوش مصنوعی در مقطع کارشناسی ارشد

رشته‌ی هوش مصنوعی در مقطع کارشناسی ارشد نیز در دانشگاه‌های ترکیه ارائه می‌شود. این رشته با توجه به ابعاد گسترده‌ای که دارد هیچ پایانی ندارد و مدام می‌تواند در شاخه‌های مختلف قابل گسترش و پیشرفت باشد. بنابراین اگر قصد تحصیل در مقطع کارشناسی‌ارشد در این رشته را دارید لازم است تا با دانشگاه‌هایی که این رشته را در مقطع کارشناسی ارشد ارائه می‌دهند، آشنا شوید. این دانشگاه‌ها عبارتند از:

. دانشگاه ایستینیه
. دانشگاه آیدین
. دانشگاه اسکودار
. دانشگاه نیشانتاشی
. دانشگاه باهچه‌شهیر

مزیت‌های تحصیل در رشته‌ی هوش مصنوعی​​​​​​​

هوش مصنوعی و تحصیل در آن، به خودی خود یک مزیت محسوب می‌شود. چرا که این رشته جزو علوم پایه‌ی دنیای مدرن است و روز به روز نیاز به دانش آن در حال گسترش است.
در کشور ترکیه، دانشجویان در سطح جهانی و به روز در این رشته تحصیل می‌کنند و به راحتی می‌توانند بعد از پایان دوره‌ی تحصیلی به عنوان مهندس هوش مصنوعی یا متخصص این رشته در صنایع مختلفی مشغول به کار شوند. از سوی دیگر این رشته با توجه به سختی که دارد، درآمد بسیار بالایی دارد. تعداد متخصصان این رشته کم است و این دانش و تخصص فراگیر نشده است از همین رو، نیاز شرکت‌ها و صنایع به وجود چنین افرادی بسیار بالاست و برای داشتن چنین نیرویی حاضرند دستمزد بسیار بالایی بپردازند.
هوش مصنوعی به شما این امکان را می‌دهد تا با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های پیشرفته نقش بسیار مهمی در توسعه‌ی فناوری‌های نوین داشته باشید و از همین رو امکان ایجاد و راه‌اندازی بسیاری از بیزینس‌های کوچک و شخصی را برای شما فراهم می‌کند.
هوش مصنوعی در حل چالش‌های روز جامعه نقش مهمی دارد. امروزه بسیاری از کشورهای پیشرفته برای حل بحران‌هایی مثل ترافیک، محیط زیست، بهبودبخشی ماشین‌ها و علملکرد آن‌ها و هچنین ایجاد سیستم امنیتی قدرتمند از هوش مصنوعی بهره می‌گیرند.​​​​​​​

دانشگاه‌های ترکیه با رشته‌ی هوش مصنوعی​​​​​​​

بسیاری از دانشگاه‌های دولتی و خصوصی ترکیه این رشته را دارند اما از آنجایی که این رشته هنوز خیلی فراگیر نشده است. تعداد این دانشگاه‌ها محدودتر است.
دانشگاه‌های دولتی که این رشته را ارائه می‌دهند عبارتند از:​​​​​​​

· دانشگاه آنکارا
· دانشگاه قاضی
· دانشگاه حاجت تپه
· دانشگاه فنی استانبول
  دانشگاه‌های خصوصی ترکیه که این رشته‌ را ارائه می‌دهند، عبارتند از:
· دانشگاه باهچه شهیر
· دانشگاه ایستینیه
· دانشگاه یدی تپه
· دانشگاه نیشانتاشی
· دانشگاه اسکودار
· دانشگاه اقتصاد و تکنولوژی توب

 

بهترین دانشگاه‌های هوش مصنوعی

در میان دانشگاه‌های ترکیه که این رشته را ارائه می‌دهند. بهترین دانشگاه‌هایی که این رشته را ارائه می‌دهند، عبارتند از:
. دانشگاه دولتی فنی استانبول
. دانشگاه دولتی فنی خاورمیانه
. دانشگاه دولتی حاجت‌تپه
. دانشگاه خصوصی یدی‌تپه
. دانشگاه دولتی آنکارا
. دانشگاه خصوصی باهچه‌شهیر
. دانشگاه دولتی حاجت‌تپه
. دانشگاه خصوصی فنی استانبول
. دانشگاه خصوصی یدی‌تپه

دانشگاه آنکارا​​​​​​​

این دانشگاه یکی از ۶ دانشگاه برتر ترکیه است. به خصوص در بخش علوم کامپیوتری و گرایش هوش مصنوعی، برای تحصیل در این رشته در این دانشگاه حتما باید آزمون ورودی بدهید و از آنجایی که این رشته به زبان ترکی نیز ارائه می‌شود برای تحصیل در این رشته به زبان ترکی علاوه بر تسلط بر زبان انگلیسی باید به زبان ترکی نیز مسلط باشید. از آنجایی که این دانشگاه جزو دانشگاه‌های برتر در حوزه‌ی علوم کامپیوتری و هوش مصنوعی‌ست، امکانات و فرصت‌های بسیاری برای دانشجویان خود فراهم می‌کند تا بعد از دوران تحصیل به راحتی بتوانند وارد بازار کار شوند.

دانشگاه باهچه‌شهیر​​​​​​​

این دانشگاه نیز یکی از دانشگاه‌های بسیار خوب برای تحصیل در رشته‌ی هوش مصنوعی‌ست. این دانشگاه خصوصی امکان پذیرش بدون آزمون را برای دانشجویان فراهم کرده است. یکی از امتیازات خوبی که این دانشگاه برای دانشجویان خود فراهم کرده است این است که یک دوره‌ی آموزش زبان برای دانشجویان برگزار می‌کند. چرا که همانطور که گفتیم یکی از شرط‌های اصلی تحصیل در این رشته، تسلط کافی به زبان انگلیسی است.

دانشگاه حاجت‌تپه

این دانشگاه، یکی از دانشگاه‌های برتر دولتی ترکیه است که توجه ویژه‌ای به دانشجویان خارجی دارد و بورسیه‌های تحصیلی بسیاری برای آن‌ها ایجاد کرده است. شرایط پذیرش در دانشگاه حاجت‌تپه از طریق آزمون ورودی SAT ، مدرک زبان و معدل بالای ۱۸ از دیپلم دانشگاه است. متقاضیان ورود به این دانشگاه بسیار زیاد هستند و ظرفیت دانشگاه محدود، از همین رو، اولویت پذیرش با کسانی‌ست که نمره‌ی بالاتری از آزمون‌ها کسب کرده باشند و دارای امتیازات علمی باشند.​​​​​​​

دانشگاه فنی استانبول​​​​​​​

این دانشگاه سومین دانشگاه قدیمی فنی جهان است که از سال ۱۷۷۳ با هدف توجه به علوم کامپیوتری و مهندسی تاسیس و راه‌اندازی شده است. این دانشگاه امکان تحصیل در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری را برای دانشجویان خود فراهم کرده است. این دانشگاه آزمون ورودی دارد و شرط پذیرش در این رشته را کسب نمره‌ی قبولی از آمون تعیین‌شده می‌داند.

دانشگاه یدی‌تپه

دانشگاه یدی‌تپه یکی از بهترین گزینه‌ها برای تحصیل در رشته‌ی هوش مصنوعی در ترکیه است. این دانشگاه که یکی از دانشگاه‌های خصوصی موفق است در سال ۲۰۱۸ توانست رتبه‌ی اول رضایتمندی را در میان دانشجویان کسب کند. اگر قصد تحصیل در این دانشگاه را دارید می‌توانید از کارشناسان ما در موسسه‌ی یونی‌اس کمک بگیرید تا پذیرشی آسان و قطعی در این رشته به دست آورید.​​​​​​​

واحدهای درسی رشته‌ی هوش مصنوعی​​​​​​​

تحصیل در رشته ی هوش مصنوعی در دانشگاه‌های ترکیه شرایط متفاوتی دارد. برخی از دانشگاه‌های ترکیه فقط با آزمون ورودی در این رشته پذیرش می‌گیرند و برخی دیگر بدون نیاز به آزمون نیز پذیرش را انجام می‌دهند. رشته‌ی هوش مصنوعی در واقع تلفیقی از سخت‌افزار و نرم‌افزار است و از همین رو دانشجویان باید در زمینه‌های مختلف در طول تحصیل توانمند شوند. هدف اصلی این رشته، پرورش دانشجویانی‌ست که اطلاعات کافی برای کار کردن با سیستم‌ها، پردازش، دسته‌بندی و تصمیم‌گیری کامپیوتری داشته باشند. برخی از موضوعات مهمی که در طول تحصیل به دانشجویان آموزش داده می‌شود عبارتند از:

. هوشمند کردن ربات‌ها
. پردازش اطلاعات کامپیوتری
. تحلیل داده‌های سیستم
. درک زبان کامپیوتری
. پردازش و شناسایی گفتار
. شبکه‌های عصبی
. پردازش زبان‌های طبیعی
. پردازش تصویر
. رباتیک
. سیستم‌های خبر

بازار کار رشته‌ی هوش مصنوعی​​​​​​​

این رشته‌ی تحصیلی در سال‌های اخیر به عنوان یکی از شاخه‌های علوم کامپیوتر به عنوان فناوری پیشرفته شناخته شده است. بنابراین شما بعد از تحصیل در این رشته در تمام زمینه‌های مرتبط با فناوری ماشین‌ها و سیستم‌های کامپیوتری می‌توانید مشغول به کار شوید.آینده‌ی شغلی این رشته بسیار مطمئن است چرا که مشاغل بسیار زیادی هستند که اگر تا کنون با هوش مصنوعی همراه نشده‌اند به زودی نیازمند به کارگیری از آن هستند. میزان نیاز جامعه و متخصصان این رشته به یک اندازه نیستند و از همین رو در هر صنعتی همواره برای متخصص این رشته، موقعیت شغلی خالی وجود دارد.  این فناوری در بخش‌های مختلف صنایع از جمله خودروسازی، پزشکی، ارتباطات، تجارت الکترونیک و ... مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه به تاثیر این رشته‌ی تحصیلی در برخی از صنایع می‌پردازیم.

هوش مصنوعی در پزشکی​​​​​​​

یکی از مهم‌ترین تاثیرات هوش مصنوعی در علم پزشکی است. هوش مصنوعی علاوه بر ایجاد و پیدا کردن راه‌های هوشمند درمان بیماری‌ها، نقش مهمی در تجهیزات پزشکی و پروسه‌ی تشخیص بیماری‌ها دارد. هوش مصنوعی می‌تواند در زمینه‌هایی که یک بیماری واگیردار همچون کووید وارد جامعه می‌شود، نقش تاثیرگذاری در جلوگیری از پیش‌گیری این بیماری ایفا کند.

هوش مصنوعی در تکنولوژی​​​​​​​

هوش مصنوعی در تمام این سال‌ها نقش بسیار مهمی در بهبود عملکرد خودروها و ماشین‌های صنعتی داشته است. از همین نظر نقش مهمی در بهبود شرایط جامعه نیز داشته است. امکان درخواست خودروی آنلاین، امکان مانیتور کردن جاده‌ها و مسیرها، امکان نمایش دقیق فضای اطراف ماشین در هنگام رانندگی همگی از خدماتی هستند که هوش مصنوعی در عرصه‌ی تکنولوژی داشته است.

هوش مصنوعی در ارتباطات​​​​​​​

هوش مصنوعی نقش مهمی در تجارت و صادرات و همچنین ارتباطات داشته است. با توجه به قدرت تحلیل داده‌ها و ایجاد یک الگوریتم رفتاری برای هر سیستم، هوش مصنوعی کمک کرده تا مشتریان و کارفرمایان همگی از خدمات بهینه‌تری نسبت به هم برخوردار شوند. ثبت عملکرد و بازخورد از خدمات و تلاش برای بهبود و ایجاد خدمات بهتر، نمونه‌هایی هستند که تاثیر هوش مصنوعی را در تجارت و ارتباطات نشان می‌دهند.​​​​​​​

فرصت‌های شغلی رشته‌ی هوش مصنوعی​​​​​​​

دامنه‌ی مشاغلی که به هوش مصنوعی مرتبط هستند بسیار گسترده و متنوع است. از یک مترجم تا مشاور تا محقق یا متخصص می‌تواند دامنه‌ی این مشاغل را در بربگیرد. به طور کلی درآمد حاصل از این رشته به طور میانگین می‌تواند ماهانه ۱۰۰ هزار دلار باشد.
برخی از مشاغل مرتبط با این رشته که درآمد بالایی نیز دارند عبارتند از:​​​​​​​

مهندسی ماشین

مهندسی ماشین عنوان شغلی است که شامل کار با نرم‌افزار و داده‌های علمی‌ است. در واقع این مهندسان باید داده‌های یک ماشین را در چارچوب‌های منسجم برنامه‌نویسی کنند و بعد مدل‌های مقیاس‌پذیر طراحی کنند. درآمد ماهانه‌ی این مهندسان با توجه به وسعت شرکتی که در آن کار می‌کنند متنوع است. اما به طور کلی یک مهندس ماشین معمولی در آمریکا ماهانه ۱۳۱ هزار دلار درآمد دارد و اگر در شرکت‌های بزرگ همچون اپل یا گوگل کار کند درآمدی بین ۱۷۰ تا ۲۰۰ هزار دلار خواهد داشت.​​​​​​​

مهندسی داده‌ها​​​​​​​

این مهندسان داده‌ها را جمع‌آوری می‌کنند، آن‌ها را تجزیه و تحلیل می‌کنند و بعد براساس طیف گسترده‌ای از داده‌هایی که جمع‌آوری کردند. ابزارها، الگوریتم‌ها و فرآیندهای مختلف را شناسایی و با الگوهای مشخص، این داده‌ها را به کار می‌گیرند.
میانگین درآمد این مهندسین حدود ۱۰۵ هزار دلار در ماه است که در صورت سابقه‌ی کار و تخصص می‌تواند تا ۲۰۰ هزار دلار افزایش پیدا کند.

توسعه‌دهنده‌ی هوش تجاری

این شغل به بخشی می‌پردازد که فرد باید تمام داده‌های داخلی و خارجی را برای پردازش، شناسایی کند. مثلا در یک شرکت، باید تمام داده‌های بازار سهام را جمع‌آوری کند و براساس آن به استراتژی فروش کمک کند. این افراد به طور متوسط ماهانه می‌توانند بین ۸۰ تا ۹۰ هزار دلار درآمد داشته باشند که این عدد تا ۱۳۰ هزار دلار نیز می‌تواند افزایش پیدا کند.​​​​​​​

محقق هوش مصنوعی​​​​​​​

این شغل، یکی از شغل‌های آکادمیک مرتبط با هوش مصنوعی است. در واقع این افراد باید همواره در حال بررسی نسخه‌های جدید هوش مصنوعی باشند. مدرک موردنیاز برای این شغل علاوه بر تخصص در حوزه‌ی هوش مصنوعی، تخصص و دکتری در علوم کامپیوتری نیز هست. متوسط درآمد این افراد بین ۹۰ تا ۱۰۰ هزاردلار است.​​​​​​​

مهندس معماری کلان

این شغل تا حدودی می‌تواند شبیه به محقق‌ها باشد. تنها تفاوت آن ابعاد کاری‌ست که انجام می‌دهند. مهندسین معماری کلان، داده‌های بزرگ را جمع‌آوری، برنامه‌ریزی، بسط و توسعه می‌دهند. میانگین درآمد این افراد بین ۱۴۰ تا ۱۶۰ هزار دلار در ماه است​​​​​​​

مهندس نرم‌افزار​​​​​​​

این افراد همانطور که از اسم آن‌ها مشخص است، بر روی محصولات نرم‌افزاری کار می‌کنند. آن‌ها وظیفه‌ی کدنویسی، یکپارچه‌سازی، کنترل کیفیت و مدیریت داده‌ها را برای به کار گرفتن هوش مصنوعی و به نتیجه رساندن پروژه‌ای که تعریف شده به عهده دارند. درآمد این افراد به صورت پروژه‌ای می‌تواند تعریف شود و با توجه به گسترش و پیشرفتی که هر روزه این دانش دارد لازم است تا این افراد پیوسته در حال تحقیق و به روز کردن دانش خود باشند.

معمار نرم‌افزار​​​​​​​

این افراد کسانی هستند که استاندارهای فنی و اجرایی پلتفرم‌ها و سیستم‌ها را طراحی می‌کنند. این افراد اغلب باید با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، امکانات طراحی خود را بررسی کنند.. متوسط درآمد این افراد می‌تواند ماهانه ۱۵۰ هزار دلار باشد که هرچه تجربه‌ی کار در این زمینه را کسب کنند به بیش از این نیز افزایش پیدا کند.

تحلیل‌گر داده‌ها

​​امروزه، تحلیل‌گرهای داده در واقع براساس مدل‌های یادگیری ماشین‌ها، داده‌های تحلیل شده از سوی هوش مصنوعی را به کار می‌گیرند و گزارش‌های معناداری می‌سازند که نتیجه‌ی آن در ایجاد و بهبود یک روند نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند.
متوسط درآمد این افراد می‌تواند بین ۵۰ تا ۷۰ هزار دلار باشد و در شرکت‌های بزرگ می‌توانند .تا ۱۰۰ هزار دلار درآمد داشته باشند

مهندس رباتیک​​​​​​​

این مهندسان درواقع باید ربات‌هایی با هوش مصنوعی بسازند و یا طراحی کنند. این افراد علاوه بر اینکه باید به علوم کامپیوتری تلسط کافی داشته باشند. باید به کار با نرم‌افزارهای ۲ بعدی یا ۳ بعدی و همچنین اینترنت اشیا نیز مسلط باشند. میانگین حقوق این افراد بین ۸۰ تا ۹۰ هزار دلار در ماه است که می‌تواند تا ۱۳۰ هزار دلار نیز افزایش داشته باشد.

مهندس N H S​​​​​​​

این افراد به نوعی متخصصان هوش مصنوعی هستند. آن‌ها باید به زبان این دانش کاملا مسلط باشند و برای پردازش اطلاعاتی خود از فناوری nhs استفاده کنند. این افراد باید علاوه بر تسلط به این دانش، مدرک تخصصی زبان، علوم کامپیوتر، ریاضیات و آمار نیز داشته باشند.
میانگین درآمد این افراد به طور متوسط و ماهانه حدود ۷۸ هزار دلار است که می‌تواند به ۱۰۰ هزار دلار نیز برسد.