معرفی رشته‌ی گرافیک در ترکیه
بخش‌های مختلف رشته‌ی طراحی گرافیک
آشنایی با ابعاد مختلف رشته‌ی گرافیک
شرایط تحصیل در رشته‌ی طراحی  گرافیک
مدارک لازم برای پذیرش در رشته‌ی طراحی گرافیک
هزینه‌ی تحصیل در رشته‌ی طراحی گرافیک در ترکیه
دانشگاه‌های رشته‌ی طراحی گرافیک در ترکیه
بازار کار رشته‌ی طراحی گرافیک در ترکیه
فرصت‌های شغلی رشته‌ی طراحی گرافیک
میزان درآمد رشته‌ی طراحی گرافیک در ترکیه

رشته‌ی گرافیک در ترکیه

محتوای  مقاله در یک نگاه

معرفی رشته‌ی گرافیک در ترکیه

رشته‌ی گرافیک در شاخه‌ی رشته‌های هنرهای زیبا قرار می‌گیرد. با توجه به اینکه کشور ترکیه به هنر و فرهنگ خود بسیار اهمیت می‌دهد بنابراین دانشگاه‌های هنری آن نیز از امکانات بسیار خوبی برخوردار هستند. با توجه به سطح کیفیتی که دانشگاه‌های ترکیه دارند، شهریه‌ی آن‌ها نیز معقول به نظر می‌رسند. رشته‌ی طراحی گرافیک همجون سایر رشته‌های دانشگاهی نیاز به مدرک دیپلم دبیرستان به همراه ریز نمرات دارد.
نکته‌ی مهمی که در این مدارک وجود دارد این است که حتما باید ترجمه شده باشند و مورد تایید سفارت ترکیه باشند. مدت زمان تحصیل رشته‌ی طراحی گرافیک در ترکیه ۴ سال است. در طول این ۴ سال دانشجویان باید یک دوره‌ی کارآموزی اجباری را نیز پشت سر بگذرانند. این دوره‌ی کارآموزی در سال دوم و سوم تحصیلی به مدت یک ماه اتفاق می‌افتد. توانایی و تسلط دانشجو در زمینه‌های تاریخ هنر، تایپوگرافی، صنعت تبلغیات، طراحی وب، انیمیشن، روانشناسی بازاریابی، تصویرسازی و دوره‌های ارتباط بصری در دوران تحصیل بسیار مهم است. در این دوران به دانشجویان چاپ و عکاسی تبلیغاتی نیز آموزش داده می‌شود.

بخش‌های مختلف رشته‌ی طراحی گرافیک

در سال اول تحصیل در رشته‌ی طراحی گرافیک شما با درس‌های مختلفی در زمینه‌های طراحی پایه، مقدمات هنر و فرهنگ، ابزارها و تکنیک‌های طراحی، درس‌های الگو و زبان آشنا خواهید شد. در سال دوم شما برای کار تخصصی در این رشته آماده می‌شوید. تمرکز بر روی ارتباطات بصری، تابپوگرافی، عکاسی و برنامه‌های کامپیوتری از جمله مهارت‌هایی‌ست که به شما آموزش داده می‌شود. در سال سوم شما با یک دوره‌ی پیشرفته‌ی تحصیلی مواجه خواهید شد. در این دوران به شما طراحی حرفه‌ای آموزش داده می‌شود و در کنار این بخش عملی، شما با درس‌های تئوری همچون فلسفه هنر، تجزیه و تحلیل آثار هنری، مباحث تئوری طراحی و ... را نیز فرا خواهید گرفت.
در سال چهارم تمام تمرکز دانشگاه بر روی این است که شما به عنوان یک گرافیست حرفه‌ای آماده‌ی ورود به بازار کار شوید. در این دوران شما یاد می‌گیرید که چطور یک پروژه‌ی کامل را راه‌اندازی کنید و یا یک نمایشگاه راه بیاندازید.

رشته‌ی گرافیک در تمام دنیا یکی از رشته‌های پرکاربرد است که ابعاد بسیار گسترده‌ای را در صنعت‌های مختلف در برمی‌گیرد. این رشته به خاطر جنبه‌ی هنری و بیزینسی که همزمان دارد علاقه‌مندان بسیار زیادی دارد. با توجه به اینکه کشور ترکیه مهد أنواع هنرهای تجسمی‌ست. این رشته نیز در این کشور بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد  و دانشگاه‌های بسیاری در ترکیه با محوریت پرورش هنرمندان مختلف در این کشور تاسیس شده است. این رشته به راحتی امکان درامدزایی برای دانشجویان خود فراهم می‌کند. کشور ترکیه نیز به عنوان مهد فرهنگ و هنر از استعدادهای ویژه استقبال می‌کند و امکانات بسیار گسترده‌ای برای دانشجویان این رشته فراهم می‌کند.
شما در طول تحصیل با ابعاد مختلفی از هنرهای تجسمی آشنا خواهید شد. تصویر، طراحی وب، فلیم‌برداری، عکاسی، تایپوگرافی، رسانه‌ی چاپی، طراحی صفحه و لوگو از بخش‌های مختلفی است که در دوران تحصیل در رشته‌ی گرافیک با آن آشنا خواهید شد. همچنین در دوره‌ی کارشناسی و مقاطع بالاتر، شما می‌توانید در گرایش‌های تخصصی‌تر همچون مدیریت پروژه، درک تصویری، بازاریابی، تئوری رسانه، مدیریت کسب و کار و ارتباطات بینافرهنگی تحصیل کنید.​​​​​​​

آشنایی با ابعاد مختلف رشته‌ی گرافیک ​​​​​​​

شرایط تحصیل در رشته‌ی طراحی  گرافیک

رشته‌ی طراحی گرافیک در ترکیه در مقطع کارشناسی و مقاطع بالاتر ارائه می‌شود. دوره‌ی کارشناسی این رشته ۴ سال است. این رشته همچون سایر رشته‌های هنری دیگر در کنار هزینه‌ی شهریه نیاز به خرید ابزار و تجهیزات نیز دارد که بر عهده‌ی خود دانشجو است اما اگر در دانشگاه دولتی به تحصیل این رشته بپردازید این هزینه برای شما بسیار کمتر خواهد بود.
دانشکده‌های هنر ترکیه اساتید بسیار باتجربه‌ای دارند و به خوبی می‌توانند دانشجویان و استعدادهای خوبی را پرورش بدهند. یکی از مزایای تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه این است که دانشجویان این فرصت را دارند تا با تمام پیشرفت‌هایی که یک رشته‌ی تحصیلی در دنیا همراه خود داشته است،‌ آشنا شوند و به روز باشند. از سوی دیگر این امکان همواره برای شما فراهم است تا بعد از گذراندن دوران تحصیلی بتوانید به راحتی وارد بازار کار شوید و یا به شرکت‌ها و مراکزی که نیاز به نیرو دارند معرفی شوید.

مدارک لازم برای پذیرش در رشته‌ی طراحی گرافیک

 به طورکلی مدرک تحصیلی با نمره‌های بالای یکی از شرایط اصلی پذیرش در دانشگاه‌های ترکیه است. برای تحصیل در مقطع کارشناسی اهمیت این موضوع بیشتر است چرا که شما از کشور دیگری برای گرفتن پذیرش در دانشگاه ترکیه اقدام می‌کنید و بالا بودن نمرات شما می‌تواند نشانه‌ی ممتاز بودن شما در زمینه‌ی تحصیلی باشید و همین مسئله موجبات گرفتن بورسیه‌های بسیاری را برای شما فراهم می‌کند. از سوی دیگر نیز برای گرفتن پذیرش دست شما برای دانشگاه‌های بسیاری باز است و با توجه به ظرفیت محدود و رقابت سنگینی که در میان دانشگاه‌های برتر وجود دارد، شانس شما برای گرفتن پذیرش بسیار بالا می‌رود.
.شما می توانید این رشته را به زبان ترکی و انگلیسی در دانشگاه های کشور ترکیه تحصیل کنید.

 به طور کلی مدارک مورد نیاز برای ثبت نام در رشته‌ی طراحی گرافیک عبارتند از :
·        مدرک دیپلم و ریز نمرات به همراه ترجمه‌ و تاییدیه رسمسی
·        مدرک زبان انگلیسی یا زبان ترکی
·        نمره‌ی قبولی از آزمون ورودی در صورتی که دانشگاه، آزمون ورودی داشته باشد
·        گذرنامه به همراه کپی

رشته‌ی طراحی گرافیک به نسبت سایر رشته‌های هنری، شهریه‌ی کمتری دارد اما با توجه به دانشگاه و نوع امکاناتی که در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد این شهریه نیز متفاوت است. به طور کلی هزینه‌ی شهریه برای دانشگاه‌های دولتی کمتر از  دانشگاه‌های خصوصی است. دانشگاه‌های دولتی سالانه از 15000 لیر تا 40000 لیر شهریه دارند و دانشگاه‌های خصوصی سالانه از 3000 دلار تا 9000 دلار شهریه دارند. در کنار هزینه‌ی شهریه، هزینه‌ی ابزار مورد نیاز دانشجو نیز وجود دارد که متناسب با گرایشی که دانشجو انتخاب می‌کند متفاوت است اما با توجه به اینکه برخی واحدهای درسی برای این رشته عمومی هستند، باید حساب این هزینه‌ها را داشته باشید.

هزینه‌ی تحصیل در رشته‌ی طراحی گرافیک در ترکیه

دانشگاه‌های رشته‌ی طراحی گرافیک در ترکیه

دانشگاه‌های هنر بسیاری در ترکیه وجود دارند که به طور کلی به دو دسته‌ی خصوصی و دولتی تقسیم می‌شوند.
این دانشگاه‌ها بر أساس رتبه‌بندی و امتیازاتی که برای دانشجویان خود فراهم می‌کنند عبارتند از:
·        دانشگاه آیدین
·        دانشگاه مدیپول استانبول
·        دانشگاه اوکان استانبول
·        دانشگاه یدی تپه
·        دانشگاه های خصوصی 
·        دانشگاه یدی تپه
·        دانشگاه کوچ
·        دانشگاه باشکنت
·        دانشگاه بیکوز
·        دانشگاه آتیلیم
·        دانشگاه بیلکنت
·        دانشگاه باهچه شهیر
·        دانشگاه آیدین
·        دانشگاه ینی یوزوییل
·        دانشگاه نیشانتاشی
·        دانشگاه مال‌تپه
·        دانشگاه آرل
·        دانشگاه هالیچ
·        دانشگاه بیلگی
·        دانشگاه کولتور
·        دانشگاه گلیشیم
·        دانشگاه اقتصاد ازمیر
·        دانشگاه قاضی
·        دانشگاه یالووا
·        دانشگاه بغازیچی
·        دانشگاه فنی استانبول
·        دانشگاه آنکارا
·        دانشگاه استانبول
·        دانشگاه فنی ییلدیز
·        دانشگاه مارمارا
·        دانشگاه دوکوز ایلول
·        دانشگاه حاجت‌تپه
·        دانشگاه الوداغ
.        دانشگاه اون یدی ایلول
·        دانشگاه نامیک کمال
·        دانشگاه چوکوروا
·        دانشگاه آنادولو
·        دانشگاه قاضی‌آنتپ
·        دانشگاه سلجوق
·        دانشگاه قاضی عثمان پاشا
·        دانشگاه دوزجه
·        دانشگاه فنی خاورمیانه

​​​​​​​